Terese Mörtvik

Glad midsommar!
Mamma ställde upp och fotade i vinden
 
På torsdag väntade ett litet paket från New Look på mig hemma, innehållandes ett stycke midsommarklänning. Ett paketavi följde med som utlovade resten av min inte helt oansenliga beställning, för avhämtning på posten. Yay! New Look har helt otroligt söta klänningar i sitt plus size-sortiment, till en inte alltför dyr summa, och det tar inte en evighet att få det levererat från Storbritannien.
 
Klänningen ovan, en Koko by Koko skapelse, låg i det stora paketet som jag efter lite smärre panikkänslor lyckades anförskaffa mig på självaste midsommarafton. Till historien hör förstås att varken jag eller mamma har bil, jag har ingen cykel, det är en halvmil till affären, och bussen går inte på helgerna.
 
"I have always depended on the kindness of strangers," som flickan sa. Fast i detta fallet var det då ingen främling som räddade mitt arma shoppinghjärta utan en gammal väl till familjen som ändå skulle iväg och handla. Om jag inte redan hade anmält mig till en intensivkurs för körkortet hade jag definitivt gjort det efter detta. Speciellt eftersom bussen bara går varje, eller så lite som varannan, timme i Kiruna på sommaren.
 
Yup, smaka på den ni, storstadsbor och annat löst folk, som ser lokaltrafik som något självklart om än inte alltid optimalt fungerande. Det finns städer i detta avlånga rike där bussen går varannan timme på vardagarna, inte alls på helgerna, och där sista bussturen från stan på vardagarna avgår kl 19:55.
 
Nåväl, slutet gott, allting gott. Och snart har jag det där förbaskade körkortet i hand. Om en månad eller två. Önska mig lycka till!
 
Fotat ute vid Råda Säteri för några år sedan
 
If we shadows have offended, think but this, and all is mended -- that you have but slumbered here, while these visions did appear. And this weak and idle theme, no more yielding but a dream. Gentles, do not reprehend -- if you pardon, we will mend. And, as I am an honest Puck, if we have unearned luck, for to escape the serpent's tongue, we shall make amends 'ere long. Else, the Puck a liar call. And so goodnight unto you all. Give us your hands, if we be friends, and Robin shall restore amends.
 
Puck's final monologue from
A Midsummer Night's dream
by William Shakespeare