Terese Mörtvik

Det där med att försöka ladda ned ett datorspel på helt laglig väg
 
Igår fick jag den alldeles underbart tokmysiga idén att försöka mig på att spela datorspel igen. Det är ett tag sen sist. Och nej det har inget att göra med att jag var tvungen att sätta datorspelsförbud på mig själv eftersom jag har en tendens att förlora mig i dataspelsvärlden tills jag börjar drömma och halucinera om spelen. Faktiskt. I själva verket är det bara så att jag varit för trött och oinspirerad för att idas med något spelande.
 
Och det lät ju muntert. Okej, skit i det. Vad jag egentligen ville berätta var att jag igår då fick den briljanta idén att man ju faktiskt kunde köpa ett nytt spel, som man inte fastnat tillräckligt i för att börja drömma om än, på nätet. Ett nedladdningsbart spel. Utan några större ångestframkallande tankar om exakt vilket spel jag skulle köpa började jag leta efter var jag kunde få tag på en nedladdning av Tomb Raider spelet från 2013.
 
Nu kan man ju fråga sig varför jag inte bestämde mig för att äntligen göra slag i saken och köpa Skyrim, men då är man inte tillräckligt insatt i min ständiga uppfostran av mig själv, där jag faktiskt satt en gräns att det inte blir något Skyrim innan jag tagit mig igenom hela Oblivion, men mods. Ni ska inte tro att jag är en sån där som bara har höga krav på moralisk ståndaktighet hos min omgivning - jag är minsan hård mot mig själv med.
 
Köpa på CDON, Spelbutiken eller Webbhallen? CDON verkade dyr först, så jag gick till Spelbutiken, men de ville inte låta mig köpa något spel online för nedladdning om jag inte först beställde ett fysiskt spel så jag kunde bli medlem i deras sekt eller whatever, så de gick bort. Webbhallen tror jag förlorade på att vara dyrast, men det kan också vara så att jag helt enkelt blev oinspirerad av deras hemsida. Så jag gick tillbaka till CDON.
 
Och det där med att ladda ned spel, det är fan ingen lek det. Inte här uppe i norra norrland. Inte när man sitter på 3:s mobila bredband. För det visade ju sig när jag väl köpt spelet och klurat mig igenom hur man laddar ned det genom att första ladda ned Steam och installera det, så visade det sig alltså att spelet ligger på 9,5 GB och mitt skit-mobila-norrlandsfientliga-bredband från 3 laddar ned i ca 150 KB/s, om man har tur.
 
Såhär dag två på helgen, utan något nytt dataspel börjar jag lite smått att fråga mig om det inte kanske vore på sin plats att byta till Telia som bredbandsbolag istället.
 
Och nej, jag har inte suttit som förhäxad framför datorn i två dagar och stirrat på skärmen i något sorts metfysiskt försök till att få nedladdningen att gå snabbare. Jag har faktiskt ett liv. Jag har tittat på film också. Och varit ute på promenad. I. Solen. Höstsolen. Sådetså.
 
//END RANT