Terese Mörtvik

Det där med Content Marketing
This is an article aimed at the Swedish marketing and PR-world and doesn't really concern international readers. Just use Google translate if you want to know the sitch.
 
Läste en artikel i Resumé häromveckan som gjorde mig ganska perplex. Ämnet var Content Marketing och vinklingen var en expert som skulle berätta för allsköns marknadsföringsfolk vad detta verkligen är. Och visst, det kan man ju tycka är fint och användbart, om man är marknadsföringsstudent, eller bara lite intresserad av marknadsföring, men inte involverad i branschen.
 
Tyckte jag.
 
För visst är det väl så att alla som sysslar med, i alla fall digital marknadsföring, vet vad Content Marketing är för något? Det är inte direkt ett nymyntat uttryck utan har florerat i många herrans år. Strategeringen runt Content Marketing, de nya jobben inriktade på det, det berömda uttrycket "Content Is King" - har detta på något sätt undgått den svenska reklambranshen?
 
Det tror jag inte.
 
Jag tror de flesta som kan marknadsföring vet vad Content Marketing är för något. Det är ju helt enkelt när man skapar innehåll på sin hemsida eller annat som folk faktiskt är intresserade av att läsa. Jag kommer ihåg när uttrycket först började spridas och då var det mer eller mindre onlinemarknadsföringens Messias.Ja! Så får vi folk till våran site!
 
Det var en revolution.
 
Självklart skulle man skriva artiklar, blogginlägg med mera som lockade till läsning. Självklart skulle detta innehåll också vara sökmotoroptimerat. Självklart skulle det generera fler sökträffar, fler besökare, fler sidladdningar, och i slutändan fler köp. Och självklart fanns det de som drog det till sin spets, de som började ta genvägar och de som nedprioriterade innehållet för att få in så många sökord som möjligt.
 
Som det alltid är.
 
Så jag tror inte alls att marknadsföringssverige har missuppfattat vad Content Marketing är för något. Jag hoppas i alla fall inte det. Däremot tror jag att många kanske glömt, eller förträngt, så där som man brukar göra efter en revolution. Och jag tror man kan hitta tillbaka till grundidén, precis som en politisk ideologi kan hitta tillbaka till sin kärna. För någonstans så vill vi nog alla tro ändå - att det är innehållet som räknas.
 
 
Länk
Du gör inte Content Marketing (artikel i Resumé)