Terese Mörtvik

Hemligheter
Gammal bild jag gjorde till ett annat av mina blogginlägg en gång.
 
Har ni sett Pretty Little Liars? Det är en amerikansk TV-serie om ett gäng unga tjejer som håller samman i en incestuös blandning av kärlek, hat, lust och rädsla. Och så vänskap. För vad är vänskap om inte att veta saker som ingen annan vet? Att hålla hemligheter och spilla dem, som man behagar. Det är intressant det där med hemligheter - vilka man råkar avslöja, vilka man medvetet avslöjar, och vilka man tar med sig i graven, precis som soundtracket till serien säger.
 

Pretty Little Liars soundtrack-låt heter Secret och framför av The Pierces. Jag tycker den passar väldigt bra för att introducera serien varje vecka.
 
Olika människor i ens liv får veta olika hemligheter. Mödrar, systrar, vänner, mostrar, fastrar - de håller mången en kvinnas, en flickas, hemligheter i sina händer. Vi säger att sanning varar längst, men vad menar vi då? Har du någonsin träffat på en människa som värdesätter sanningen framför allt? På riktigt? Jag har träffat många som talar om sanningen som något heligt, men när det kommer till kritan så ljuger man ändå.
 
Fotat i botaniska trädgården i Göteborg.
 
För sanningen varar längst och kan inte tas tillbaka. När sanningen väl är ute så ligger den där. Den kan inte mutas eller motas bort, förstöras eller förändras. Sanningen är sanningen alltid. Lögner är säkrare. Bättre för alla, till viss del. Det som är sant kan skada dig. En lögn kan alltid botas med en annan lögn. Det är alltid lättare att spela en roll än att stå naken med både skuld och skam, eller för all del utan den. Kan man vara för ärlig? Jag tror världen bara klarar av ett visst mått ärlighet innan något måste brista.
 
Fotat i botaniska trädgården i Göteborg. Elin modellar som läskigt spöke.
 
Det är en bra serie, Pretty Little Liars. Åtminstone bitvis. Ibland blir det lite för mycket tonårsdrama, men den utgör också en ganska mörk och pessimistisk bild av vad det egentligen innebär att vara beredd att göra vad som helst för att sanningen inte ska vidröra dig.
 
PS. Modekläderna gör också sitt för att lyfta serien. Om du saknar Gossip Girl så missa inte denna!
 
#1 - Linda

Åh, gillar bilden med masken! Det var längesedan jag såg ett avsnitt, tappade lite intresse för serien men jag kanske borde se lite igen.

Svar: Tack. :) Det var en väldigt produktiv fotodag den dagen. Jag har också gått lite av och till med Pretty Little Liars, men tyckte den blev bättre där ett tag. Synd bara att de la ner Ravenswood.
Terese Mörtvik