Terese Mörtvik

Hantera stressen med lite verklighetsflykt
 
Folk förvånas ibland över hur bra jag är på att hantera stress och press. Hur orkar du? Undrar de. En stor portion envishet ligger såklart i det hela, men mitt verkliga vapen stavas verklighetsflykt. Jag fantiserar, jag dagdrömmer, jag mediterar.
 
Det finns en anledning till varför människor tyr sig till TV, datorspel och böcker för att slappna av ett tag. Just det att släppa den egna tillvaron och gå in i någon annans kan vara en riktig lisa för själen. Visst, för en del går det till överstyr, men de flesta kan slita sig från drömmarnas värld när verkligheten kallar på dem. Mer eller mindre entusiastiskt.
 
Att dagdrömma är en slags meditation, att fantisera och visualisera är två koncept som ligger världigt nära varandra. Många jag har pratat med säger att de inte kan meditera, att de inte har tålamod till det, men frågan är - har du tålamod till att fantisera? Du behöver inte visualisera dig själv lugn och harmonisk med hjälp av guidad meditation, eller väletablerade mantror, börja med att fantisera om din favoritkaraktär i din favoritbok.
 
När jag snabbt behöver gå ned i varv, exempelvis när jag vet att jag inte kommer att få sova tillräckligt och har en viktig dag morgonen därpå, då plockar jag fram mina favoritdagdrömmar. Det kan vara en historia, ett scenario, eller för all del ett påhittat, meditativt landskap. Det är välbekant, det är tryggt, det är avslappnade, och jag kan lämna all oro därhän. Det fungerar lika bra kvällen innan ett jobbigt möte som i tandläkarstolen eller innan flygplanet ska lyfta (jag blir ganska åksjuk om jag inte har kommit in i ett meditativt tillstånd innan vi lyfter).
 
Vart går du för att samla kraft?