Terese Mörtvik

Game of Thrones parodier (transformativa verk)
Bästa födelsedagspresenten i år blev såklart en härlig förkylning. Min hals känns som sandpapper och mina ögon är svullnad och rinniga, som min näsa. TMI? So what? Du behöver i alla fall inte genomlida det. :(
 
Tröstar mig själv med Game of Thrones parodier på Youtube, fanvids and filk here we come.
 
Parodi - ett tranformativt verk som är inspirerat av eller bygger på redan existerande verk, vanligen humoristiskt, men behöver inte vara det.
Filk - sång inspirerad av eller relaterad till ett kulturellt verk som en film, en bok, eller en tv-serie.
Fanvid - video inspirerad av och/eller med delar av andra kreativa skapelser, består normalt av ihopklippta scener från exempelvis en tv-serie, som musiksätts med ett av skaparens favoritmusikstycken.
 
 

Mina vänner försökte övertala mig att börja läsa A Song of Ice and Fire, innan HBO-serien började, men utan framgång. Började läsa böckerna efter säsong 1 dock, för att jag ville veta vad som skulle hända med Stark-familjen. Annars är jag en sån som oftast läser boken först precis som sångaren i detta band, så jag kan sympatisera med honom.
 

Det Röda Bröllopet är ett av Game of Thrones mest omdiskuterade avsnitt, av uppenbara skäl. Visste väl att någon skulle gjort en parodi med Billy Joels sång och ny text.
 

AVByte skriver originalmusikaler och denna minimusikal handlar om osäkerheten över vad som ska hända med ens favoritkaraktärer denna och nästa säsong.
 

Några som också sörjer saknade karaktärer är musikalparodisterna NotLiterally. Gammal sång, ny text.
 

Många fanworks krestar kring Stark-familjen öde. Inte minst denna filk som tar till vara på Tywins uppmaning att skriva en sång om dem (ej original dock, bara ändrad text).
 

Huvudkaraktären i denna video är Denaerys, men andra karaktärer får också chansen att säga något.  En riktigt vass DJ har använt replikerna i serien och gjort en remix som legat på repeat hos mig några gånger.
 

Det här är en homage till hela Game of Thrones. Gamla sånger, nya texter. Början är min favorit.
 

Killen som sjunger monstrets sång i den här låten är riktigt duktig och animationerna är väldigt bra gjorda.
 

Jag blev sugen på att se några fler avsnitt av House of Cards när jag kollade på denna mashup.
 

Den här sången är fantastiskt bra och en seriös karaktarsstudie av allas favorit-Lannister Tyrion. Om du gillar musiken i exempelvis The Hobbit så är det här något för dig. Grymt duktig låtskrivare.