Terese Mörtvik

Fröken skoskav på slottet
På Påskdagen åkte jag och bästaste K ut på äventyr. Tjolöholms Slott stod på agendan. Både körningen dit och tillbaka gick bra, om man bortser från där när jag nästan svängde in på spårvagnsfilen istället för den korrekta filen till för bilen. Men det var i slutet av dagen och jag var väldrig trött.
 
Tjolöholms Slott är en ganska modern konstruktion, byggd kring förra sekelskiftet av en famil med mycket pengar, men något olycksförföljd på senare år. Herrn dog av blodförgiftning innan slottet var färdigbyggt. Frun dog av dysenteri på en resa några år efteråt. Deras barn bodde kvar ett tag, men inte länge.
 
Trots sin tragiska historia vilar det något fridfullt över slottet, som andas framtidstro. Elizabetansk arkitektur blandas med nymodigheter som badrum med rinnande vatten, närmast futuristiska duschar, och ett starkt orientaliskt inflytande - så typiskt för denna upptäckstid.
 
Fotografering var inte tillåten inuti slottet, som bland annat stoltserade med en direktutställning av några av de klädesdräkter som syddes upp inför storfilmen Elizabeth - The Golden Age. Jag rekommenderar ändå den guidade turen om du fascineras av det förra sekelskiftet. Allt är i princip kvar så som herrskapet lämnade det. Det är en kort tur, men ett bra tillfälle att inandas lite av den där speciella tidsandan av förkrigshopp och framtidstro.
 
Vi vandrade omkring en del på ägorna, trots mina plågade fötter som större delen av dagen hade på sig ett par helt nya, icke ingådda, skor. Man ska härdas, och så vidare.

Nåra den fina, gamla kyrkan låg en gård där det dukades upp till brunch i lite Elizabetansk anda. Jag kan väl inte påstå att särskilt mycket föll mig i smaken, men det var ändå roligt att testa 'historieätning'. Om du gillar smördeg och likande i maten, kanske det är något för dig.

Tjolaholms öppettider står på deras hemsida. Slottet ligger bara några mil utanför Goteborg och gör sig bra som en dagsutflykt. De rogivande omgivningarna och närheten till havet lämpar sig bra för picknick och strosande under varma vår och sommardagar.