Terese Mörtvik

Lång dags färd mot spa
Harmonisk utsikt från Luossabacken
 
Varit en splittrad dag det här. Stressig. Men just nu är jag väldigt, väldigt lugn - har nämligen varit på spa i flera timmar tillsammans med mamma. Vi beslöt oss för att vi behövde det. Besökte Aurora Spa på Camp Ripan i Kiruna. Det är inte något stort ställe, men mysigt. Även om jag är lite smått ledsen över att de envisas med att ha tallolja i sin stora bastu vilken ger mig andningssvårigheter bara jag typ går i närheten och någon öppnat dörren.
 
Bästa med detta spa tycker jag är tornedalstunnan eller vad den nu kallas. Det är helt enkelt en tunna upphissad i taket som fylls med kallvatten och när du har varit och bastat kan du komma ut och dra i snöret och så tippar tunnan ut vattnet över dig. Fantastisk upplevelse. Infrabastun rekommenderas för övrigt om du har problem med värk i fötter eller ben. Det är för övrigt inte jättestort utbud i baren, men det finns mousserande vin, frukt och sånt.
 
Det finns en liten, uppvärmd pool ute på området, som är mysig att sitta i på vintern, men det som var mest speciellt vid den här vistelsen var att utebadet som ligger precis utanför spat (anläggning består av konverterade omklädningsrum med mera) var stängd för vanliga besökare, men tillgänglig för spagäster. Det var helt öde därute, inte en själ på hela badområdet. Och där vadade jag ut och simmade runt genom alla poolerna alldeles själv. Magiskt.
 
Nu är man duktigt trött och samtidigt för varvad för att kunna sova, men man får väl göra ett försök lite senare.
 
Puss på er och godnatt!