Terese Mörtvik

Första kvällen i Göteborg
 När jag ska betala taxin funkar inget av mina kreditkort. Skandiabanken har tydligen haft problem under gårdagen med just den biten. Stiger in i en lägenhet full med kaos, får sand under fötterna. Går och tömmer en nästan överfull brevlåda. K kommer förbi senare under dagen och hjälper mig fixa det sista med sofforna och få dem på plats. Får äntligen dammsuga lite.
 
Vi promenerar ned till närmaste restaurang, svinghungriga. Det ösregnar och mitt paraply är litet och av mindre god kvalitet. Glömmer att jag har en regnponcho hemma och tar på mig en tunn canvasjacka som blir dyngblöt direkt. Restaurangen är stängd. Klockan är tjugo över fem och den öpppnar förmodligen inte förrän sex. Vi går vidare till thairestaurangen på Eklandagatan; det är mycket uppförsbacke och kringelkrokar. Johanneberg i ett nötskal. Medan maten blir klar smiter vi in på Willys och jag handlar lite nödvändigheter som mjölk, bröd, pålägg, och dricka med ciderkaraktär. Vägen tillbaka till lägenheten är kortare, men jag är dyngsur och mina skor klafsar som två våta svampar.
 

Maten är varm och god och vi pratar ett tag, blir lite småtrötta. Innan vi somnar helt kör vi ett krafttag och börjar med den stora malmbyrån. Det går inte sådär jättebra. Kronan på verket är när vi inser att bakstycket har kommit fel eftersom toppen hamnade fel innan det. Toppen är lätt att fixa, men bakstycket är fastspikat nu. Typiskt. Vi lägger ned för kvällen.

När K ska gå till bussen följer jag med en bit. Ska slänga lite av det ton med kartonger och kartongbitar som genereras när man packar upp IKEA-möbler. Men dörren till soprummet är avspärrad och igentejpad. Grovsoprummet har blåsts ur och saknar helt dörr; ser inte ut som man får slänga någonting där. Det finns ingen information någonstans om var man kan slänga saker istället. Vi vandrar omkring lite på gården bland alla byggcontainrar och försöker spana efter någon som ser ut att kunna innehålla hushållssopor. Hittar tillslut rätt och blir av med de otympliga kartongerna. Klockan är sent och all trälukt hemma gör mig snuvig. Ska just gå och lägga mig och läsa lite när jag inser att min surfplatta blev kvar på planet när jag landade på Landvetter; det perfekta avslutet på en prövande dag.

Somnar utmattad till ljudet av Göteborgsregn som faller.

 

#1 - Linda

Alltså, det här med att få saker att flyta är inte riktigt din grej ;) Tror du att du kan få tillbaka plattan?

Svar: Haha. Inte i det personliga livet i alla fall. Jo, de har hittat plattan. Har skickat in en anmälan för att begära tillbaka den, går via formulär på en sajt så lär ta ett par dagar innan jag får svar.
Terese Mörtvik