Terese Mörtvik

Töj ut skorna med vatten
 
De nya skorna jag beställde var ganska mycket för smala på min vänsterfot. Precis som de flesta andra har jag olika storlek på mina fötter, och förmodligen lite större storleksskillnad än många andra. Detta i kombination med att ha stora fötter rent allmänt gör det inte direkt lätt att hitta snygga och sköna skor.
 
Det finns olika knep för att bredda sina skor, eller töja ut dem i allmänhet. Ett populärt knep är att stoppa ned fulla vattenpåsar i skorna och sedan sätta in alltihop i frysen. Vattnet expanderar och skon töjs ut. Alla sorters uttöjningstekniker jag någonsin hört talas om fungerar dock bäst på äkta skinn, mocka, eller läder.
 
Mina skor var såklart i syntet, men jag tänkte testa det där vattenknepet ändå. I bilden ovan ser ni min vänstersko, där jag har tryckt ned en påse med vatten (dubbla påsar för säkerhets skull). Utmaningen här var att försöka trycka ned påsen så ordentligt som möjligt så den fyllde ut vid den övre av de tre nedre remmarna.
 
Det gick väl med blandat resultat.
 
 
Här ser ni skon när nästan allt vatten har frusit och påsen har expanderat. Som ni kan se har större delen av expansionen skett vid översta delen av skon, vilket var precis vad jag var rädd skulle hända. Detta innebär såklart att det inte skett någon enormt stor förändring av bredden på de nedre remmarna.
 
Om jag inte hade varit sjuk och lite snurrig i huvudet hade jag förmodligen kommit ihåg att jag redan hade kommit på en lönsning på detta, men sånt är livet. Lönsningen blir ju då helt enkelt att strypa påsen med ett snöre genom att binda fast den mot skon, så nära det önskade expansionsområdet som möjligt.
 
Det ska jag testa nästa gång. Just nu försöker jag med en annan teknik. ;)

 
#1 - natalie

har också testat det där någon gång, men det fungerade tyvärr inte alls för mig - haha!

Svar: Njaej, det är lite tricky. Tror man verkligen måste se till att få ned den där påsen ordentligt och så att den inte kan expandera någon annanstans än där man vill.
Terese Mörtvik

#2 - corneliaeriksson.blogg.se

Smart!

Svar: Eller hur? Tur att det finns påhittiga husmödrar (eller vilka det nu är) som kommer på såna knep.
Terese Mörtvik

#3 - Linda

låter spännande, kanske jag borde testa med mina då.

Svar: jamen visst. :) verkar inte som de tar skada i alla fall.
Terese Mörtvik

#4 - hmle

funkar detta?! ._.

Svar: Yes. Vänta dig inte världens töjning dock, fast det beror lite på hur bra du är att få vattnet att stanna på rätt ställe.
Terese Mörtvik

#5 - Jessica

Det där hade jag ingen aning om att man skulle göra om man vill ha större skor! Bra tips!

Svar: Hoppas det funkar för dig. :)
Terese Mörtvik