Terese Mörtvik

Gothenburg Underground
Carolus Undecimus Rex är en del av Göteborgs gamla försvarssatsning från 1600-talet och har fungerat som ammunitionsförvaring och fångförvaring bland annat. Det förbereddes under andra världskriget till skyddrum efter att ha stått tomt ett tag, men hann inte komma i bruk som detta innan kriget tog slut. 

Lördag 4 mars

Hade lite dagen-efter-kvällen-före känningar på lördagen. Blir lätt så efter ett event eller något annat som tagit mycket fokus, men att ligga hemma och ta igen mig framför Netflix låg inte i korten. Istället stod ett möte med nybildade VästFörfattare på agendan. Eftersom månadens ordförande fått förhinder blev det lite joxande med att skriva ut agenda och annat. Givetvis strulade skrivaren, because why not? Händer ju alltid när man har bråttom.

Carolus Dux togs också fram som en del av Göteborgs massiva försvarssatsning på 1600-talet. Det hade helt enkelt blivit för dyrt att köpa tillbaka 'Göteborg' från dansken efter två förlorade krig om området, därför befästes staden som aldrig förr, så till den grad att den aldrig anfölls igen.

Själv hade jag planer på att avlägsna mig innan mötets slut så lyckades få en annan schysst medlem att ta på sig ordförandeskapet för dagen. Go team! Och varför behövde jag avlägsna mig? Jo, för att jag äntligen, äntligen efter typ hur lång tid som helst skulle få möjlighet att gå på en vandring med WalkNet och kolla på de gamla befästningarna Carolus Dux och Carolus Undecimus Rex. Jag har alltid varit fascinerad av historia och dessutom var det research för en bok jag skriver på.

På 1800-talet ansågs det att befästningarna spelat ut sin roll. De var dyra att underhålla och tog upp utrymme som var bättre använt till annat. Det mesta revs därmed, eller införlivades i den normala stadsbilden och endast ett fåtal byggnadsverk finns därför kvar att beskåda i modern tid.

WalkNet har i uppdrag av HIGAB att ordna visningar av Göteborg för allmänheten som vill veta mer om staden, dess byggnader och historia. Guiden var väldigt påläst och intressant att lyssna på. Har du möjlighet rekommenderar jag att gå med på någon vandring, även om det inte är extremt jättemycket att faktiskt se i och med att det inte finns så mycket kvar av historiska Göteborg så är det ändå fantastiskt intressant. Verkligheten ställde till det lite för min bok, men det löser sig. 

English Summary
Saturday, March 4, saw me attending a meeting for a local writers' group, as well as a guided tour of some of Gothenburg's Underground. These old battlements are almost all that remain, relativetely intact, of the massive defense construction in the 1600's. The Gothenburg area had been twice lost to—and twice bought back from—the Danish king, but these new defenses gave the town such a reputation for being impenetrable that it was never attacked again.